Τρίτη, 14 Ιουλίου 2020
Υγεία 28 Ιουνίου 2020

Σχέδια και προϋποθέσεις για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης

Βαθμολογήστε
(0 ψήφοι)

Σχέδια και προϋποθέσεις για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης

Περίπου 2,8 εκατομμύρια δημόσιοι σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν στην Ευρώπη μέχρι το 2030, σχεδόν 15 φορές περισσότεροι από αυτούς που υπάρχουν σήμερα. Στόχος είναι η κυκλοφορία των ηλεκτρικών-επαναφορτιζόμενων οχημάτων στη Γηραιά Ήπειρο να πραγματοποιείται χωρίς εμπόδια στο άμεσο μέλλον, με την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης να αποτελεί βασική συνθήκη-προϋπόθεση για μια πιο οικολογική πραγματικότητα, που αφορά εκατομμύρια ανθρώπους στον πλανήτη.

Τα παραπάνω στοιχεία αναφέρονται σε άρθρο της ιστοσελίδας της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), στο οποίο παρουσιάζονται οι εκτιμήσεις και οι στόχοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφορικά με την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στη μετά την πανδημία εποχή.

Φωτό: AP/Jens Meyer

Η ACEA και ο σύνδεσμος Eurelectric (που εκπροσωπεί τα κοινά συμφέροντα της βιομηχανίας ηλεκτρικής ενέργειας σε ευρωπαϊκό επίπεδο) στηρίζουν τον στόχο της χρηματοδότησης για την κατασκευή ενός εκατομμυρίου δημόσιων σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις χώρες της ΕΕ, όπως αναφέρεται στο σχετικό σχέδιο ανάκαμψης. Επισημαίνουν, ωστόσο, ότι αυτή η πρωτοβουλία αποτελούσε ήδη μέρος της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και ότι οι απαιτήσεις για την υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου, στον τομέα αυτό, είναι πολύ περισσότερες.

Ως εκ τούτου, οι βιομηχανίες της αυτοκίνησης και της ηλεκτρικής ενέργειας ενώνουν τις δυνάμεις τους, υπογραμμίζοντας την κατεπείγουσα ανάγκη αναθεώρησης της ευρωπαϊκής οδηγίας -που υιοθετήθηκε το 2014- και αφορά τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων (AFID). Η συγκεκριμένη οδηγία δεν συμβαδίζει, όπως υποστηρίζουν όσοι ζητούν την αναθεώρησή της, με την τεχνολογική ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων ή των τεχνολογιών φόρτισης, ενώ εφαρμόστηκε ελάχιστα από τα κράτη-μέλη της ΕΕ. Όπως επισημαίνεται, η ανάπτυξη υποδομών για ηλεκτροκίνητα και επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα πρέπει να είναι σύμφωνη με τα κριτήρια αναφοράς που έχουν τεθεί από την ΕΕ για την περίοδο 2025-2030, αναφορικά με την κυκλοφορία οχημάτων με μηδενικές ή χαμηλές εκπομπές ρύπων στην ατμόσφαιρα. Ταυτόχρονα θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η ενεργειακή κλάση των σταθμών φόρτισης, καθώς και οι ικανότητες φόρτισης των οχημάτων. Τα φορτηγά και τα λεωφορεία, για παράδειγμα, διαφέρουν από τα υπόλοιπα οχήματα, επειδή έχουν αυξημένες απαιτήσεις σε ρεύμα και ενέργεια. Επιπλέον, λόγω του όγκου τους, καταλαμβάνουν συγκεκριμένους χώρους στάθμευσης κατά τη φόρτιση, ενώ η πρόσβασή τους, όπου χρειάζεται, εξασφαλίζεται υπό προϋποθέσεις.

Φωτό: AP Photo/Jens Meyer

Στο σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ανάκαμψη δίνεται επίσης έμφαση στον τομέα κατασκευής και δόμησης, με τη διάθεση κονδυλίων για την ανακαίνιση κτιρίων. Οι αρμόδιοι της ACEA και της Eurelectric εκτιμούν ότι αυτό το «κύμα ανακαίνισης» αποτελεί ιδανική  ευκαιρία, ώστε να υπάρξουν κάποιες διαβεβαιώσεις ότι οι νέοι σταθμοί φόρτισης αυτοκινήτων θα εγκατασταθούν τόσο σε ιδιωτικά όσο και σε δημόσια κτίρια, με την αξιοποίηση ειδικού πακέτου χρηματοδότησης και την εφαρμογή σχετικής νομοθεσίας.

Αύξηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων διεθνώς

Μέχρι το 2022, περισσότερα από 500 διαφορετικά μοντέλα ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα είναι διαθέσιμα στην αγορά παγκοσμίως. Η εξασφάλιση επιλογών και οι ανταγωνιστικές τιμές αναμένεται να παίξουν καθοριστικό ρόλο στην προσέλκυση των αγοραστών. Τα παραπάνω επισημαίνονται σε σχετική έκθεση στην ιστοσελίδα του Bloomberg New Energy Finance.

Σύμφωνα με την ίδια έκθεση, οι πωλήσεις των επιβατικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων παρουσίασαν αύξηση σε διεθνές επίπεδο, από 450.000 το 2015 σε 2,1 εκατομμύρια το 2019. Εντός του 2020 αναμένεται να σημειώσουν πτώση -κυρίως εξαιτίας της πανδημίας- προτού αυξηθούν ξανά, καθώς οι τιμές των μπαταριών πέφτουν, ενώ δημιουργούνται περισσότερες υποδομές για την τοποθέτηση φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε όλον τον κόσμο. Την ίδια ώρα, στο παιχνίδι μπαίνουν και νέες αγορές. Ενδεικτικά, βάσει της εν λόγω έρευνας, για το 2025 προβλέπονται διεθνώς 8,5 εκατομμύρια πωλήσεις ηλεκτρικών (επιβατικών) οχημάτων, 26 εκατομμύρια για το 2030 και 54 εκατομμύρια το 2040.

Φωτό: AP /Jim Mone

Μπορεί το μερίδιο από τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων να είναι ακόμα μικρό σε σχέση με το ποσοστό που αφορά τις πωλήσεις συμβατικών αυτοκινήτων, ωστόσο μεγαλώνει με γρήγορους ρυθμούς. Όπως επισημαίνεται στο σχετικό άρθρο του Bloomberg NEF, μέχρι το 2040 περισσότερες από τις μισές πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων θα αφορούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Σημειώνεται δε ότι καθοριστικό ρόλο για τις εξελίξεις στον τομέα της ηλεκτροκίνησης παίζουν οι αγορές σε Κίνα και Ευρώπη. Στην ίδια έκθεση εκφράζεται η εκτίμηση ότι, τα επόμενα χρόνια, η πλειονότητα των ηλεκτρικών οχημάτων που θα κυκλοφορούν στους δρόμους θα κινούνται με μπαταρία. Τα υβριδικά θα συνεχίσουν να κυκλοφορούν και την επόμενη δεκαετία, προτού δώσουν τη θέση τους στα αμιγώς ηλεκτρικά, το κόστος των οποίων εξακολουθεί να μειώνεται.

Και η Ελλάδα σε τροχιά ηλεκτροκίνησης  

Στις 5 Ιουνίου, με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσιάσε το Σχέδιο Μετάβασης της χώρας στην Ηλεκτροκίνηση. Στη σχετική εκδήλωση υπεγράφη και η Πράσινη Συμφωνία για την Προώθηση της Ηλεκτροκίνησης μεταξύ υπουργείων και φορέων.

Την ίδια ημέρα, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης και  ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής ανακοίνωσαν τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση. Σε συνέντευξη Τύπου παρουσιάστηκε το πλαίσιο επιδοτήσεων -για τις οποίες έχει προβλεφθεί κονδύλι 100 εκατ. ευρώ έως το 2021- για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δίκυκλα και ποδήλατα. Έγινε επίσης αναφορά στην παροχή φορολογικών κινήτρων για τη χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων (με έμφαση στα ταξί και στους εταιρικούς στόλους), καθώς και στα αναπτυξιακά κίνητρα για προσέλκυση παραγωγικών επενδύσεων στην «αλυσίδα της ηλεκτροκίνησης» (κατασκευή μπαταριών, φορτιστών κ.λπ.) στις λιγνιτικές περιοχές της Μεγαλόπολης και της Δυτικής Μακεδονίας.

Φωτό: AP /Martin Meissner

Σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο

Πριν από λίγες μέρες, τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο με τίτλο «Μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών: Μέτρα προώθησης και λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης». Η διαβούλευση θα διαρκέσει έως και την 1η Ιουλίου. Σε πρόσφατη ανακοίνωση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο υπουργός κ. Χατζηδάκης αναφέρει μεταξύ άλλων: «Ο κόσμος και η Ευρώπη περνάνε με μεγάλες ταχύτητες σε μια νέα εποχή. Το περιβάλλον καθιστά αναγκαίο αυτό το πέρασμα και οι εξελίξεις στην τεχνολογία είναι αρωγός. Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι μόδα, είναι νέος οικολογικός τρόπος μετακινήσεων. Η κυβέρνηση θέλει να οδηγήσει και σε αυτόν τον τομέα τη χώρα μας στην πρωτοπορία της Ευρώπης. Το νομοσχέδιο αυτό έχει προετοιμαστεί συστηματικά και με διάλογο με όλους του εμπλεκόμενους φορείς. Ωστόσο, η δημόσια διαβούλευση μπορεί να προσθέσει ιδέες και να διορθώσει ατέλειες. Περιμένουμε τη συμμετοχή όλων και ιδιαίτερα των νέων, καθώς δεν μιλάμε μόνο για αυτοκίνητα, αλλά και για δίκυκλα και για ποδήλατα. Μαζί μπορούμε να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για πράσινες μεταφορές στην Ελλάδα».

Πέρα από την παροχή οικονομικών και φορολογικών κινήτρων για την αγορά και κυκλοφορία των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στη χώρα μας, το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση προβλέπει και την εξασφάλιση των προϋποθέσεων-κινήτρων για τη δημιουργία υποδομών φόρτισης οχημάτων και την εγκατάσταση φορτιστών σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους ανά την Ελλάδα.

Φωτό: AP/David Zalubowski, αρχείο

Δείτε το πλήρες κείμενο του νομοσχεδίου και διαβάστε σχετικά με τα κίνητρα και τις υποδομές για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης σε εθνικό επίπεδο.


ΠΗΓΕΣ: ΕΡΤ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας/ ACEA/ Bloomberg NEF

Φωτογραφίες: Associated Press

Σχετικές ειδήσεις:


Επιμέλεια κειμένου: Μπέττυ Σαβούρδου

www.ert.gr

Διαβάστηκε 7 φορές

Σχετικα Με Εμας

Coupaki.gr

Οδηγός Πόλης

info(@)coupaki.gr

Connect With Us